Ajax Financials

Ajax Financials

De Cijfers van Nu

De vijfde naam; de puzzel voor de opvolger van Ziggo

José de la Verde's avatar
José de la Verde
Jun 23, 2026
∙ Paid

Ziggo verdwijnt na ruim een decennium van de borst, en half Amsterdam maakt een lijstje. Maar de opvolging is geen vacature die je invult. Het is een puzzel met te veel bewegende stukken tegelijk. Hier zijn de stukken, en hoe je ze legt.

Zodra een hoofdsponsor zijn vertrek aankondigt, begint half voetballend Nederland te gokken. Een Amsterdams collectief à la Brainport Eindhoven. FEBO of Kesbeke, want wat is Amsterdamser dan een kroket uit de muur of een potje zilveruitjes. Kroonenberg of ID&T, want die namen klinken door in de Raad van Commissarissen.

En ergens roept een sportmarketeer dat er een grote partij uit het Midden-Oosten, de Verenigde Staten of Azië klaarstaat.

Het probleem met dat lijstje is niet dat het te wild is. Het is dat de borst geen losse vacature is. Het is de duurste regel van een veel grotere rekensom. En wie die rekensom wil maken, moet drie dingen tegelijk zien:

  • waar een kandidaat aan moet voldoen,

  • wat er verder nog op tafel ligt,

  • en hoe de deal er eigenlijk uitziet.

Begin bij het geld, want dat is het enige harde getal. Ziggo betaalt zo’n negen miljoen vast, met bonussen richting elf. Op de partneromzet van 42,5 miljoen uit het laatste jaarverslag is dat in zijn eentje een kwart, en veruit de zichtbaarste regel. Adidas betaalt als kledingleverancier ook stevig (grofweg zes en een half miljoen, tot 2031) maar dat ligt niet op tafel.

De variabele is er precies één: de borst. En een borst van elf miljoen is een ander bedrijf dan een mouw van twee.

Het succes van Kesbeke: zure producten en zoete gastvrijheid

De voorwaarden: waar een kandidaat aan moet voldoen

De eerste zeef is meteen de wreedste: de prijs. Een vast bedrag rond de negen miljoen veegt het gros van het Nederlandse bedrijfsleven van tafel, en met dat gros vrijwel elke naam die naar Ajax voelt. Daar zit de pijnlijke wetmatigheid van dit dossier: de merken die het meest Amsterdams aanvoelen, zijn bijna allemaal te klein, en de merken die groot genoeg zijn, voelen zelden Amsterdams. FEBO, Kesbeke, een HEMA, een Tony’s Chocolonely: romantisch, maar de portemonnee zegt nee voordat het gesprek begint.

User's avatar

Continue reading this post for free, courtesy of José de la Verde.

Or purchase a paid subscription.
© 2026 José de la Verde · Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture